Marina Mall

Det är lätt att glida tillbaka i gamla vanor, glömde totalt bort att uppdatera här igår!

Lördagen spenderade vi i alla fall på Marina Mall, Abu Dhabis största galleria med ca. 400 butiker. Vi hade planerat att lägga oss på Corniche Beach för att sola och bada innan men pga brännskadorna kände båda att det var bäst att undvika solen denna dag, därför åkte vi direkt till Marina Mall! Måste säga att det lätt är det lyxigaste och fräschaste köpcentrumet jag varit på, allt var så blankt och fint och det fanns butiker som Louis Vuitton, Chanel, Dior och Fendi. Lyckligtvis fanns det butiker i vår prisklass också, bland annat Forever 21 som jag längtat efter att få besöka. När jag klev in där hamnade jag i en annan värld, de hade så sjukt mycket snygga kläder och allt var sååå billigt! Klämde och kände på typ allt och hade lätt kunnat stanna i ett par timmar, men för Jeppes skull slog jag lite snabbt till på 2 söta klänningar, ett par jeans och en fin bikini. Köpte även världens snyggaste Nike sneakers, bild kommer senare 👌.

Vi åt en god lunch på ett av fiken innan vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Att åka taxi här i Abu Dhabi är väldigt billigt, de 4 milen gick på ca. 120kr, värt! När vi kom tillbaka lade vi oss vid poolen och tog en drink och badade lite i det 30 gradiga vattnet, och idag åkte vi till Abu Dhabis finaste strand Saadiyat Beach. (bilder därifrån kommer också. Dock blir bilderna så jävliga suddiga när man laddar upp dem här på bloggen, + att de bilder jag lägger upp här endast är mobilbilder så ni vet. Har ingen möjlighet att lägga in bilderna från systemkameran här borta) Anyway!

Om jag mår bra? Vill aldrig hem...

Yas Beach

Vår första dag i Abu Dhabi spenderades i en solsäng på Yas Beach. Nu ligger vi på hotellrummet med brända armar och ben, haha. Vårt vita skinn fick en smärre chock av den heta solen och minsta fläck där solskyddet missats lyser numera röd. Bör tilläggas att resten skyddades av faktor 50 vilket jag är glad över, skadan kunde liksom varit betydlig värre. Stranden var iallafall väldigt fin med sin kritvita korallsand och turkosblå hav, och vi hade en helt klart en toppen förstadag i solen. Vi badade dessutom flera gånger, så behaglig temperatur i vattnet - ca 24 grader.

Vi tog sedan en kvällspromenad efter middagen in till Yas Marina som ligger intill Formel 1 banan och spanade på gigantiska lyxyachter och bilar och sniffade på vattenpipor. Nu har vi hunnit se en del av det område vi bor i och allt är så nytt och fräscht, precis som allt annat i detta land. Imorgon ska vi ta bussen till Corniche Beach och Marina Mall, och eventuellt spana in det 7 stjärniga hotellet Emirates Palace, det kommer att bli grymt! <3

Abu Dhabi -14

Som ni säkerligen märkt har jag lagt ner detta med blogg (igen...) och i ärlighetens namn hade jag inga som helst planer på att börja igen. Förrän nu, då jag och min fina man precis landat i Förenade Arabemiraten och dess huvudstad Abu Dhabi på en veckas välbehövlig och säkerligen oförglömlig semester. Jag känner att jag vill försöka dokumentera så mycket som möjligt av denna resa då det är lite utav en dröm som går i uppfyllelse och då inte enbart genom kameran utan också i text, så vad passar då inte bättre än att föra en liten resedagbok här?

Denna torsdag startade tidigt med uppstigning vid halv 4, vi tog sedan bussen vid 5 till Arlanda och käkade frulle där vid 6. Därefter väntade vi in flyget som skulle gå vid 8. 6 1/2 timme senare landade vi i öknen ca. 3 mil utanför Dubai, och därifrån åkte vi buss till hotellet i Abu Dhabi. Resan tog en timme vilket var helt perfekt, och under tiden berättade reseledaren en massa spännande info och fakta om vad som verkar vara ett av världens coolaste länder. Vi har valt att bo på Centro Yas Rotana som ligger på Yas Island ca. 4 mil från Abu Dhabi stad. Av det lilla vi hunnit se (det var mörkt när vi anlände eftersom Förenade Arabemiraten ligger +3 timmar) så verkar allt toppen, allt är nytt och fräscht då hotellet byggdes för bara 5 år sedan. Ett stort plus är att vi har nära till stranden också, bara 700 meter till Yas Beach som är hotellets privata och den ska vi utforska imorgon.

Jag är fylld av förväntan inför denna vecka och kan knappt bärga mig tills vi får upptäcka detta häftiga land! Förenade Arabemiraten är ett av världens rikaste länder och det som inte finns att se och göra här existerar nog inte, de har världsrekord i att slå världsrekord, typ. Ferrari World, Marina Mall, Corniche Beach, Sheikh Zayed Mosque och Formel 1-banan som vi bor granne med är bara några av sevärdheterna vi planerat in. Denna gång valde vi att besöka huvudstaden men jag skulle definitivt vilja se både Dubai och Fujairah också, som ligger på andra sidan landet. Men nu kör vi Abu Dhabi! Puss.