I förrändringarnas tider

 
Hello frenemies! Går bra med uppdateringen här känner jag... eller inte. Är alldeles för lat alltså, haha. Tänkte dock slänga in ett par ord lite snabbt innan jag sätter igång med packningen. Imorgon börjar ju allvaret, då drar jag upp till Luleå i 1,5 vecka för att påbörja mina studier, *nervös*. Men det känns förstås jävligt kul också, jag är taggad på det här. Tänkte även berätta att jag gått och blivit med jobb här i Uppsala. Även det känns förstås jävligt bra! Jobbet är på en städfirma i Librobäck och jag trivs redan som fisken i sjön. Så otroligt kul att få komma ut och träffa lite folk, göra lite nytta samt att tjäna pengar förståss. Så mycket som jag vill ha just nu så kommer det mycket väl till pass, haha. Stort plus att kollegorna är så bra att ha att göra med också. Det känns verkligen som att saker och ting börjar lossna nu och jag är så otroligt tacksam för det! Nu är det min tur.
 
Nästa gång jag bloggar blir i alla fall mest troligt när jag landat i Uppsala igen, tills dess får ni ha det så bra i den härliga sensommarvärmen! P&K.

Inrednings-inspo / sänggavel

 
Hoppas ni har haft en mysig helg, alla fina. Vår har varit väldigt lugn och skön, som mest har vi tagit en cykeltur till Gränby Centrum för att kika i lite butiker. Igårkväll grillade vi och såg filmen "The Place Beyond the Pines" med Ryan Gosling, som var riktigt, jävla bra. Har ni inte sett den redan är det ett must-see. På riktigt alltså. Och denna söndag har vi legat ute på bakgården och lapat sol i det vackra vädret, superhärligt har det varit om än lite blåsigt. Tyvärr nåddes vi i förmiddags av den tråkiga nyheten att en drunkningsolycka skett utanför Hörnskatan hemma i Övik, vilket bara är några kilometer ifrån där vi bor. Tydligen rör det sig om 3 döda och en allvarligt skadad då en båt krockat med en boj eller liknande. Aftonbladet ringde mig tidigare för att höra om jag sett eller hört något men det hade jag ju (lyckligtvis) inte gjort. Hur som är det riktigt tragiskt och jag lider med alla anhöriga och inblandade. Så otroligt ledsamt att höra...

På tal om något roligare. Imorgon åker vi till Enköping för att hämta hem två dörrar! Vad fan ska vi med dem till kanske ni undrar och jo, det ska jag tala om för er. Efter lite googlande fann jag denna otroligt smarta idé att låta två gamla spegeldörrar fungera som sänggavel. Läckert, eller hur? Jag är ju en riktig sucker för lantlig inredning så detta föll mig verkligen i smaken, och som tur var instämmer min fina sambo med mig. Jag hoppas att det kommer att se lika snyggt ut som på bilderna ovan :}

Lycklig

 
Okej, nu kan jag inte hålla mig längre. Jag bara måste berätta för er att jag äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN har blivit antagen till en riktig utbildning!

Vid det preliminära intaget stod jag som reserv på alla program som jag sökt och hade ställt in mig på att fortsätta med engelska-kursen som jag påbörjade i våras (samt läsa en annan kurs som jag kommit in på), men när den andra antagningen kom hade jag helt plötsligt kommit in på mitt andrahands val. Ni som sökt högskola vet säkert, precis som jag, hur sjukt svårt det är att komma in på ett program då det är otroligt hård konkurrens i och med att så många vill utbilda sig just nu, så min glädje vet verkligen inga gränser. Jag tror fortfarande inte att jag riktigt fattat det ännu.
 
Utbildningen är i alla fall en 3 årig distansutbildning till Hälsovägledare på Luleå Tekniska Universitet. För er som inte vet vad en Hälsovägledare gör/är kan jag sammanfatta det lite kort som så att den huvudsakliga arbetsuppgiften är att arbeta med hälsofrågor och vägleda andra människor till medvetna och hälsofrämjande val. Dessa grundar sig i en helhetssyn på människors hälsa kopplat till fysiskt, psykiskt, emotionellt, socialt och andligt välbefinnande. Jag som alltid varit extremt intresserad av hälsa och hur ditt sätt att leva och äta påverkar din kropp tycker förståss att det låter otroligt spännande och jag tror och hoppas av hela mitt hjärta att jag äntligen har hittat rätt.

Jag kommer att läsa härifrån Uppsala då det som sagt är en distansutbildning, men jag kommer att behöva åka upp till Luleå ca. 2 gånger per termin för föreläsningar osv, vilket jag gör om redan 2 veckor då jag åker dit för inskrivning och stannar i 1,5 vecka. Jag är så nervös, haha! Men jag tror att det kommer att bli super, jag ser verkligen framemot detta som fan. I´m gonna put my soul into it!

Lilla älskling

 
Igår tog vi oss en cykeltur ut till Blomsterlandet i Rosendal där jag köpte detta söta lilla träd. Växten heter Dvärgkowai - Sophora Prostata, även kallad "Little baby", som är ett oerhört mycket mer smickrande namn på denna fantastiska planta. Visst är den fin i all sin enkelhet? Blommor är verkligen någonting som kan få mig på gott humör, och jag är beredd att erkänna att växtriket har så mycket mer att erbjuda än bara orkidéer. Tiden med fönstren fulla med trista pinnar är förbi, haha. Skämt åsido, blommande orkidéer är fortfarande väldigt vackra.

Som nyinflyttad kretsar, som ni säkert förstår, hela i min värld kring inredning just nu, och just gröna växter sätter verkligen den där sista lilla touchen tycker jag. Dock är det betydligt mer än bara plantor som står på min önske- och inköpslista... God natt, mina vänner!

The best summer

 
Hej fina! Har ni haft en härlig sommar so far? Det har jag definitivt haft. Har inte öppnat datorn på 2 månader och bara det har varit en obeskrivligt skön känsla. Har tagit helledigt i från allt vad sociala medier heter, några uppladdade bilder på Instagram är allt jag presterat, haha.

Min sommar har i alla fall varit helt underbar. Midsommarhelgen spenderade jag och gubben på en husvagnscamping i Sollefteå tillsammans med hans fina familj och släkt, och resten av sommaren har vi mestadels befunnit oss hemma i Övik. Mycket sol, bad och avkoppling har det blivit och jag vet inte hur många böcker jag avverkat de senaste veckorna. Varma dagar har vi tagit båten ut till någon av öarna i vår vackra skärgård, eller bilat till något naturskönt ställe efter kusten. Vi har även hunnit med massor av roliga fester tillsammans med våra fina vänner, som vi givetvis passat på att umgås med så mycket som möjligt innan flytten. Jag har njutit av varje sekund!

Och förra onsdagen bar alltså flyttlasset söderut, då vi lämnade vår hemstad för mysiga Uppsala. Numer bor vi i Sala backe, ca. 15 min utanför centrum, och här trivs vi redan otroligt bra. Det är ett lugnt område och vi har haft turen att få hyra en superfin 2:a i andra hand av en sponsor till laget. Och nej, vi delar tack och lov inte boende den här gången, haha! Allt är dock fortfarande väldigt nytt för oss, men allt har sin tid och när hösten är här och vi hunnit landa lite är jag säker på att detta kommer att bli skitbra. Har en annan spännande nyhet också men som sagt, allt har sin tid. Ska ta tag i den här bloggen igen i alla fall och bjuder på en bildbomb från sommaren 2013 så länge. Puss! ♥