Breakfast ♡

 
Frukosten är, utan tvekan, dagens bästa mål. Jag längtar redan kvällen innan till frukosten morgonen därpå, så sjukt gott tycker jag att det är. Därför lyxar jag alltid på rejält, och frukt och bär är en självklar ingrediens på mitt och älsklings frukostbord. Senaste mornarna har det blivit en stor tallrik proteingröt (gjorde på fiberhavregryn, linfrön, proteinpulver, kardemumma och kanel) med färsk frukt såsom banan, kiwi, mango, ananas eller äpple, och bär i form av jordgubbar, hallon eller blåbär. ALLT blir så otroligt mycket godare! Det största pluset är ju dock alla vitaminer, mineraler och antioxidanter som vi får oss, som både stärker immunförsvaret och får ämnesomsättningen att fungera som den ska. Ofta pressar vi juice eller mixar ihop en smoothie att dricka bredvid, och så kokar vi ägg till också. Vi äter väldigt sällan mackor till frukost längre, överhuvudtaget blir det väldigt lite bröd här hemma nu för tiden vilket jag tycker är bra. Som mest blir det en hård smörgås på kvällen tillsammans med en kopp thé. 
 
& frukosten är ju inte bara det godaste målet på dagen, utan även det viktigaste vilket ni säkert har hört 1000 gånger förrut. Men det är faktiskt inte bara uttjatat bullshit, utan ren och skär fakta. På morgonen har kroppen nämligen höga nivåer av stresshormonet kortisol, vilket utsöndras när energinivån i kroppen är låg och som tyvärr leder till negativa effekter såsom bl.a muskelnedbrytning. Därför är det extra viktigt för oss som tränar att äta på morgonen, eftersom kortisolnivån då snabbt sjunker igen. Kroppen hanterar dessutom kolhydrater väldigt bra på morgonen så för oss träningstokiga är det klokt att fylla på förrådet med just dessa, därav min gröttallrik.
 
Så glöm för fan inte att äta frukost, babes! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Matbloggstoppen