Healthy bread

 
Den här helgen har verkligen gått sjukt fort. Poff sa´re, så var den slut och en ny vecka är intågande. Det tackar jag för. Om ungefär en timme kommer nämligen gubben hem igen och det känns så otroligt bra. Jag har inte haft mycket energi att roa mig själv under dessa två dagar och jag känner att jag behöver honom. Det är knappast bara jag, men vädret har en så grymt negativ inverkan på mig och jag mår inte verkligen inte bra av inte se solen på flera veckor. Blir, typ, deprimerad.. på riktigt. Idag har jag i alla fall bakat för att ha något att fördriva tiden med, och det blev bröd i form utav två Sirapslimpor. En fyllde jag med russin och en lämnade jag naturell (ifall att det skulle smaka skit med russinen, haha). Jag älskar att baka bröd! Förrut bakade jag ju extremt mycket kakor, bullar och tårtor, men på senare tid har mitt intresse för nyttigare recept vuxit fram. Bröd har jag visserligen alltid tyckt om att baka, det blir ju så brutalt mycket godare än det trista påsbrödet som finns i matbutikerna. Det enda köpebrödet som går att äta är, typ, det butiksbakta surdegsbrödet, nomnom. Jag har i alla fall utgått från Leilas recept på dessa limpor, men gjort om det då jag ville ha det lite nyttigare.
 
 
 
♡ RECEPT - Sirapslimpa 
50 g smör 
5 dl naturell yoghurt 
50 g färsk jäst 
2 dl mörk sirap 
2 tsk salt 
1 dl vetegroddar
dl vetemjöl 
dl rågsikt
 
1. Smält smöret och blanda med yoghurten. Värm till fingerljummet, max 37 grader. 2. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt. 3. Tillsätt rågsikt, vetegroddar och vetemjöl lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand. 4. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek. 5. Sätt ugnen på 200 grader. 6. Baka ut degen till två limpor och lägg på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek. 7. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Matbloggstoppen