Superfoods

 
Jag har precis börjat läsa boken "Supermat" av Helena Nyblom. Har haft den ett par år nu men aldrig läst den mer än sporadiskt. Därför kände jag att det var dags att läsa igenom den på "riktigt" nu, och hittills är den riktigt intressant och innehåller precis sånt jag vill lära mig mer om. Bara för att man inte går en kurs eller utbildning, är det ju inget hinder från att läsa på ändå! 
 
"Supermat" är först och främst ingen diet, utan en bok om hur maten vi äter påverkar vår hälsa. Kort och gott handlar den om att få hjälp att hitta kroppens egen läkeförmåga, lära sig att påverka och mota åldrandet, hålla vikten och samtidigt öka välbefinnandet. Man får lära sig om kostens avgörande inverkan på hälsan, och ta del av 18 utvalda födoämnen (och en hel del recept på dessa) som är rika på nyttiga näringsämnen och som fungerar som naturens eget apotek. Exempel på frågeställningar utifrån boken är:
 
· Varför är blåbär, tomater, apelsiner, nötter, choklad och lax bland det nyttigaste vi kan äta?
· Vad händer i kroppen om vi äter för lite fett?
· Varför åldras vi?
· Varför är växternas färgpigment så hälsosamma?
· Hur kan vi på ett enkelt sätt påverka vår hälsa?
 
Sånt här tycker jag är extremt spännande och intressant, och med tanke på hur stora mängder ohälsosam mat vi stoppar i oss i dagens samhälle tycker jag att fler borde öppna ögonen och sluta blunda för att något så vardagligt som t.ex rött kött i för stora mängder faktiskt är livsfarligt. Jag är inte ute efter att gå ner i vikt eller att endast leva på gröna blad, jag vill bara att den mat jag äter tillför mig något annat än bara mättnadskänsla. Jag vill hålla mig frisk och hälsosam och i den största mån som går undvika sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes, och detta GÅR med rätt kosthållning! Många verkar tro att det enbart handlar om att vara smal men det är helt fel uppfattning. Det handlar om att må bra och ta hand om sin kropp. Du har bara en, var rädd om den och förstör den inte genom att utsätta den för farliga fria radikaler och transfetter.
 
Kommer berätta mer om sånt här i andra inlägg för den som är intresserad, det finns nämligen en hel del att gå igenom för att förstå bättre. Puss! 

Kommentarer
Postat av: Liz

Låter som en intressant bok :-) Berätta mera gärna!

2014-02-18 @ 20:43:53
Postat av: Josefine

Liz: ja den är riktigt bra! Ska absolut göra det :)

2014-02-19 @ 11:18:19
URL: http://unusualgirl.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Matbloggstoppen