LCHF chocolate

 
Älskar att det är fredag idag! Strax ska jag fixa mig och bege mig till hallen för att möta upp Ida och kolla på grabbarnas hemmamatch! Men här kommer först som utlovat receptet på de 'nyttiga' LCHF-chokladbollar jag gjorde häromdagen. Dessvärre hade jag och älsklingen hunnit trycka i oss alla utom fyra innan jag hann fota en bild men WFT, ni ser ju resultatet i alla fall haha. De blev verkligen sjukt goda, och dessa kan man ju unna sig med relativt gott samvete också. Jag hittade receptet på en blogg men då var det arraksbollar (vilket Jeppe inte gillar) så jag gjorde om det lite och här kommer det:
 
CHOKLADBOLLAR LCHF STYLE
 
Ingredienser:
4 dl mandelmjöl
75 g smör
1 msk kokosolja
3 msk kakao
1 msk espresso
1,5 msk honung
0,5 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)
200g choklad (att doppa i, jag använde 70% mintchoklad)
 
Gör såhär:
1. Mixa alla ingredienser (förutom chokladen) i en matberedare eller mixer. Allt ska vara ordentligt blandat.
2. Låt smeten stå kallt ett par timmar.
3. Rulla den kalla smeten till små bollar och ställ kallt en timma eller mer.
4. När bollarna är kalla hackar du 120 gram av chokladen och smälter försiktigt i micro eller över vattenbad. Hacka under tiden resterande 80 gram choklad mycket fint.
5. Ta av den smälta chokladen från vattenbadet om du använder det och rör ner den finhackade chokladen så det är helt smält. Detta tar en liten stund men rör hela tiden, gör du det kommer chokladen fortfarande vara stel i rumstemperatur.
6. Doppa bollarna i chokladen och låt stelna i rumstemperatur.
7. Förvara bollarna i kylskåp. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-02-13 @ 12:00:56
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Matbloggstoppen